Environment

10% achieved 10,000 for collection target
  1. Launched 14/08/2024
  2. Time remaining 5 months

I agree that my data will be stored . I decide who can see my support. I can revoke this consent at any time .

This petition is also available in English .

Toimi nyt: liity mukaan kampanjaamme ja allekirjoita vetoomus.

Kannustetaan yhdessä EU-instituutioita sisällyttämään pikamuodin mainostuskiellon Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan, ja sitä kautta tukemaan kestävää kulutusta. Tavoitteenamme on myös edistää Green Claims -viherpesudirektiiviä, jonka mukaan kaikkien ympäristöväitteiden tulisi olla riippumattoman kolmannen osapuolen tieteellisesti todeksi osoittamia. Lisäksi ajamme lainsäädäntöä, joka rajoittaisi uusien pikamuotimallistojen määrän neljään vuodessa, ja uusien tuoteryhmien määrän kolmeen jokaista mallistoa kohden. Ylituotannon hillitsemiseksi esitämme, että EU-valtiot asettaisivat sanktioita nämä rajat ylittäville yrityksille.

Yhdessä voimme edistää kestävämpää muotiteollisuutta sekä taistella viherpesua vastaan.

Reason

Vuonna 2015, 63% Eurooppalaisista muotibrändeistä julkaisi uusia mallistoja kaksi kertaa vuodessa. Vuoteen 2020 mennessä tämä osuus oli enää 49%. Samana vuonna 71% brändeistä julkaisi uusia malleja vähintään 4 kertaa vuodessa [1]. Uusia malleja tuodaan nyt markkinoille ennenäkemätöntä tahtia, Sheinin kaltaisten brändien julkaistessa niitä päivittäin jopa 7200 [2].Tämä jatkuva ja lisääntyvä tarve tarjota uusia tuotteita nopeammalla tahdilla pakottaa muotiteollisuuden suunnattomaan ylituotantoon, mikä tuottaa huomattavia hiilidioksidipäästöjä ja pahentaa vaatetehtaiden jo ennestään heikkoja työoloja [3].

Pikamuodin mainostus ohjaa kulutusta luomalla kiireellisyyden tuntua ja mielihaluja hyödyntämällä tunteisiin vetoavia ärsykkeitä [4]. Tämän seurauksena on lopulta käyttökelvottomuuden tunne: vaatteet hylätään ennenaikaisesti koska ne ovat vanhentuneita, ”pois muodista”. Tosiasiassa vain noin 35% vaatteista päätyy elinkaarensa päähän yksinomaan fyysisen kulumisen vuoksi [1] Keskimäärin pikamuotivaatteita käytetään vain 7–8 kertaa ennen pois heittämistä [1]Jatkuva, jopa viikoittainen uusien tyylien julkaisu luo ostopainetta ja sitä kautta edistää ylikulutusta.

Tutkimukset osoittavat myös, että viherpesu mainonnassa vaikuttaa kuluttajien käsityksiin, johtaen heidät kyseenalaistamatta hyväksymään mainonnan väitteet [5]. Mainonta ja viherpesu siis mahdollistavat ja oikeuttavat ylikulutuksen jatkumisen ja ympäristötuhon. Kuluttajat luulevat tukevansa ”kestävää” muotia, todellisuudessa kuitenkin valinnoillaan myötävaikuttaen ympäristön saastumiseen ja ilmastonmuutokseen [6]

Jos ostotrendit pysyvät entisellään, vuoteen 2050 mennessä muotisektorin osuus kaikista kansainvälisistä kasvihuonepäästöistä voi nousta jopa 26 prosenttiin [7].

EU-alueella ainoa vastaus ilmastonmuutosta ajavaan pikamuotiin ja konsumerismiin on tullut Ranskan parlamentilta. Vuonna 2024 se hyväksyi lakiehdotuksen, joka kieltää pikamuotibrändien mainostuksen ja verottaa massa- ja halpatuotettuja vaatteita [8].

Kehotamme EU-instituutioita seuraamaan Ranskan oikeasuuntaista esimerkkiä, ja kieltämään pikamuotibrändien mainostuksen kaikkialla EU-alueella. Vain toimimalla yhdessä voimme vähentää konsumerismin tuhoisia vaikutuksia tekstiilialan sisällä.

Thank you for your support, Auri Leino from Helsinki
Question to the initiator

Tear-off stub with QR code

This petition has been translated into the following languages

Translate this petition now

new language version

Why people sign

Minua ärsyttää kaikki mainostus koska harvoin paras tuote saa eniten näkyvyyttä ja kun näen niitä harvoja mainoksia mitä estämisen vaikeuden vuoksi olen joutunut näkemään huomaan kuinka kaikista huonoimmat ja halvimmat tuotteet näkyvät eniten ja se vähentää laadukkaitten tuotteiden kannattavuutta ja nostaa niiden hintaa kun kilpaillaan orjatyöllä tehtyjä tuotteita vastaan. Ja haluan tuotteita jonka tekemisestä on maksettu palkka joka mahdollistaa ihmisarvoisen elämän. Tämä vetoomus on hyvä ensiaskel.

Vetoomus on tärkeä minulle ja meille kaikille, sillä luonnonvaroja ei tule tuhlata tarpeettomien vaatteiden tuottamiseen. Liian moni vaate päätyy käyttämättömänä tai vähän käytettynä roskiin.

Tools for the spreading of the petition.

You have your own website, a blog or an entire web portal? Become an advocate and multiplier for this petition. We have the banners, widgets and API (interface) to integrate on your pages. To the tools

This petition has been translated into the following languages

Translate this petition now