Om standarddimensioner för handbagage som en del av flygpassagerares rättigheter inom EU

Petition is addressed to

3 signatures

3 signatures

This petition is also available in English .

Petition is addressed to: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren vill att EU:s lagstiftning om flygpassagerares rättigheter ska kompletteras med gemensamma regler om en enda standard för handbagagets dimensioner. Många flygbolag som är baserade i Europeiska unionen och flyger till destinationer inom Europa har olika regler, både för maximimängden handbagage och incheckat bagage. Varje flygbolag har egna regler för hur stora väskor de tillåter och för vilka avgifter de uppbär av passagerarna. Om en flygresa innefattar byte av flygbolag kan det tänkas att reglerna för tillåtna bagagedimensioner blir annorlunda. Framställaren anser att det skapas en dold kostnad om reglerna är olika och man av oförutsedda eller praktiska skäl måste byta flygbolag. Att flygbolagens standarder och regler är så här oerhört olika verkar både godtyckligt och oskäligt. Framställaren vill att bestämmelserna om flygpassagerares rättigheter ska bli sådana, att alla flygbolag måste ha en enhetlig standard för passagerarna i fråga om handbagagets dimensioner.

Tear-off stub with QR code

Petition details