De gevel van het Oscar Vankesbeeckstadion is erfgoed.

Petitie is gericht aan
Vlaams Parlement
312 Ondersteunend
31% bereikt 1.000 voor collectiedoel
312 Ondersteunend
31% bereikt 1.000 voor collectiedoel
  1. Begonnen 7-7-2024
  2. Handtekeningenactie nog steeds > 5 maanden
  3. Overdracht
  4. Gesprek met ontvanger
  5. Beslissing

Ik ga ermee akkoord dat mijn gegevens worden opgeslagen. Ik bepaal wie mijn steun kan zien. Ik kan deze toestemming op elk moment intrekken .

Het OSCAR VANKESBEECKSTADION is een uniek tijdsdocument uit 1948. Het gebouw ademt nostalgie uit en is een stille getuige van 77 jaar geschiedenis. Anno 2024 is de hooftribune echter tot op de naad versleten en zijn er plannen tot VOLLEDIGE afbraak van dit gebouw. Dit willen we echter ten allen tijden VOORKOMEN. Het gehele stadion behouden zou niet realistisch zijn en de toekomst van de club enkel dwarsbomen. We pleiten wel voor het behoud van cruciale architecturale elementen om op deze manier DE ZIEL van de huidige hooftribune te bewaren.

Er werd daarom een aanvraag ingediend om de gevel van de hoofdtribune te laten KLASSEREN
als erfgoed. Op deze manier willen we een UNIEK TIJDSDOCUMENT in leven houden en de IDENTITEIT van een club, gemeenschap en stad voor altijd waarborgen. Elk mogelijk NIEUW STADIONPROJECT zou bij een goedgekeurde klassering verplicht de gevel moeten betrekken.

Een van de zaken waar ze bij de dienst ONROEREND ERFGOED zwaar aan tillen, is de publieke
opinie. Met deze petitie willen we dan ook aantonen hoeveel DRAAGKRACHT het behouden van de gevel van het Oscar Vankesbeeck stadion heeft. De gevel beschikt over een unieke waarde beschikt dat het aspect van voetbal en clubkleuren overstijgt waardoor het deel hoort uit te maken van het Vlaamse
erfgoedlandschap. We zijn er sterk van overtuigd dat de schoonheid van de historische gevel ALOM hoog naar waarde wordt geschat.

Dit UNIEKE TIJDSDOCUMENT mag niet verdwijnen maar daar zullen we alle steun voor nodig
hebben. Al degenen die zich mee achter de aanvraag willen scharen kunnen de petitie GOEDKEUREN
en ONDERTEKENEN.

Reden

Het OSCAR VANKESBEECKSTADION van K. RACING CLUB MECHELEN is een verborgen parel in Mechelen Noord. De hooftribune werd in 1948 gebouwd en is één van de laatste overgebleven gebouwen met een klassieke BRITSE stadionarchitectuur in de lage landen. De voorgevel werd ontworpen in de MONUMENTALE NAOORLOOGSE ARCHITECTUUR met zuilen, symmetrie, glaswerk, ornamenten en een groot stenen logo in het midden.

Na de voltooiing van de nieuwe tribune kreeg het stadion haar huidige naam, namelijk het Oscar Vankesbeeckstadion. OSCAR VANKESBEECK was naast jarenlang voorzitter van de club ook voorzitter van de Belgische voetbalbond, een vurig politicus en een verzetsstrijder in WO II. De huidige stadionarchitectuur en deze Mechelse HISTORISCHE FIGUUR zijn onlosmakelijk sterk verbonden.

Bijna 80 jaar aan sportgeschiedenis speelde zich af in het huidige stadion. Kort na de bouw van de nieuwe tribune kende Racing de mooiste periode uit hun geschiedenis met spelers als RIK
DE SAEDELEER en JAN VAN DER AUWERA. Het in steen vervaardigde LOGO op de gevel is één van de eerste clublogo’s en tevens het logo van deze gouden generatie. De huidige architectuur zal voor
altijd verbonden blijven aan DEZE GLORIEPERIODE.

Door de unieke architectuur biedt het stadion een sterke GEMEENSCHAPSWAARDE voor de stad en de wijk Mechelen Noord. Het Oscar Vankesbeeckstadion is meer dan wat stenen een plaats dat de IDENTITEIT van een club, gemeenschap en stad waarborgt.

Anno 2024 is het volledige stadion met afbraak bedreigd en staat de club op een kruispunt in haar geschiedenis. De club moet vooruit en dat kan helaas niet meer met de huidige accommodatie, die tot op de naad versleten is. Er is nood aan een NIEUW STADIONVERHAAL. De manier waarop is echter waar het hier om draait. Er zijn momenteel vergevorderde plannen om alles met de grond gelijk te maken en een megalomaan nieuw recreatiecomplex te zetten. Wij zien echter een ANDER VERHAAL.

Een leefbaar verhaal waar er in een nieuw stadion wel zaken worden meegenomen van het huidige stadion om zo FINANCIEL HAALBARE en BETEKENISVOLLE toekomst voor de club te waarborgen in
Mechelen Noord. Een verhaal waar er met respect wordt omgegaan met een uniek Mechels stadsgezicht. Het bewaren van de gevel is niet enkel voor de architectuur en de gemeenschap van belang maar kan de club financieel ook wel doen varen. De gevel geeft de club een UNIEKE POSITIONERING in het Belgische en zelfs buitenlandse voetballandschap. Een positionering die met het JUISTE BELEID net uiterst aantrekkelijk is voor nieuwe sponsors, investeerders en supporters.

Wij willen vechten voor een verhaal waarbij de MYTISCHE GEVEL van het stadion kan blijven staan. Een verhaal waarbij erfgoed en moderniteit hand in had kunnen gaan voor een betekenisvolle toekomst.

Bedankt voor je steun, Racingoldskool uit Mechelen
Vraag voor de initiatiefnemer

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Deze petitie is in de volgende talen vertaald

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

• Dit is een opmerking van de openPetition-redactie:

De petitie was in strijd met punt van de Servicevoorwaarden en werd daarom onderbroken. De petitie is nu herzien, opnieuw gecontroleerd door de redactie openPetition en vrijgegeven.

• Dit is een opmerking van de openPetition-redactie:

De petitie was in strijd met punt 1.9 van de Servicevoorwaarden en werd daarom onderbroken. De petitie is nu herzien, opnieuw gecontroleerd door de redactie openPetition en vrijgegeven.

Mooiste geven Van eender welk stadion, dit art deco gebouw moet bewaard blijven, dit kan en trekpleister voor toerisme worden !

Nog geen tegenargument.

Waarom mensen ondertekenen

Hulpmiddelen voor het verspreiden van de petitie.

Heb je een eigen website, blog of webportaal? Word pleitbezorger en verspreider van deze petitie. We hebben een banner, widget en API (interface) om op je site te zetten. Naar de gereedschappen

Deze petitie is in de volgende talen vertaald

Vertaal deze petitie nu

Nieuwe taalversie

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen