Regio: K. Racing Club Mechelen
Cultuur

Behoud van de historische gevel van het Oscar Vankesbeeckstadion

Petitie is gericht aan
Iedereen die begaan is met het behoud.
0 Ondersteunend

De petitie is ingetrokken door de indiener

0 Ondersteunend

De petitie is ingetrokken door de indiener

1. Begonnen 24-6-2024
  2. Handtekeningeninzameling voltooid
  3. Ingediend
  4. Dialoog
  5. Mislukt

Het OSCAR VANKESBEECKSTADION van K. RACING CLUB MECHELEN is een verborgen parel in Mechelen Noord. Het stadion is één van de laatste overgebleven gebouwen met een klassieke BRITSE stadionarchitectuur in de lage landen. De hoofdtribune werd gebouwd in 1948 en beschikt over een UNIEKE architectuur. De voorgevel werd gebouwd in de toen typerende monumentale naoorlogse architectuur. Al reeds 77 jaar aan sportgeschiedenis speelde zich af in het huidige Oscar Vankesbeeck stadion. Kort na de bouw van de nieuwe tribune kende de club haar hoogdagen in de geschiedenis met spelers als RIK DE SAEDELEER en JAN VAN DER AUWERA. Het in steen vervaardigde LOGO op de gevel is één van de eerste clublogo’s en tevens het logo van de gouden generatie. De huidige architectuur zal voor altijd verbonden blijven aan DE GLORIEPERIODE.

Daarnaast kreeg het stadion na de bouw van de nieuwe tribune ook haar huidige naam toegediend, namelijk het Oscar Vankesbeeckstadion. OSCAR VANKESBEECK was naast jarenlang voorzitter van de club ook voorzitter van de Belgische voetbalbond, een vurig politicus en een verzetsstrijder in WO II. De huidige stadionarchitectuur en deze Mechelse HISTORISCHE FIGUUR zijn onlosmakelijk sterk verbonden.

Anno 2024 is het volledige stadion met afbraak bedreigd en staat de club op een kruispunt in haar geschiedenis. De club moet vooruit en dat kan helaas niet  meer met de huidige accommodatie, die tot op de naad versleten is. Er is nood aan een NIEUW STADIONVERHAAL. De manier waarop is echter waar het hier om draait.  Er zijn momenteel vergevorderde plannen om alles met de grond gelijk te maken en een megalomaan nieuw recreatiecomplex te zetten. Wij zien echter een ANDER VERHAAL.

Een leefbaar verhaal waar er in een nieuw stadion wel zaken worden meegenomen van het huidige stadion om zo FINANCIEL HAALBARE en BETEKENISVOLLE toekomst voor de club te waarborgen in Mechelen Noord. Een verhaal waar er met respect wordt omgegaan met een uniek Mechels stadsgezicht. Het bewaren van de gevel is niet enkel voor de architectuur en de gemeenschap van belang maar kan de club financieel ook wel doen varen. De gevel geeft de club een UNIEKE POSITIONERING in het Belgische en zelfs buitenlandse voetballandschap. Een positionering die met het JUISTE BELEID net uiterst aantrekkelijk is voor nieuwe sponsors, investeerders en supporters.

Wij willen vechten voor een verhaal waarbij de MYTISCHE GEVEL van het stadion kan blijven staan. Hiervoor werden ne nodige stappen reeds gezet.

Reden

We dienden met het supporterscollectief RACINGOLDSKOOL een aanvraag in bij de dienst ONROEREND ERFGOED om de gevel van het Oscar Vankesbeeckstadion te laten KLASSEREN. Op deze manier willen we een UNIEK TIJDSDOCUMENT in leven houden en de IDENTITEIT van een club, gemeenschap en stad voor altijd waarborgen. Elk mogelijk NIEUW STADIONPROJECT zou bij een goedgekeurde klassering verplicht de gevel moeten betrekken.

Een van de zaken waar altijd extra aandacht wordt geschonken bij de jury is de publieke opinie omtrent gebouwen. Met deze petitie willen we dan ook aantonen hoeveel DRAAGKRACHT het behouden van de gevel van het Oscar Vankesbeeck stadion heeft. We zijn ervan overtuigd dat de gevel iets losmaakt met de Mechelaar en clubkleuren overstijgt. Dit doordat de gevel naast haar unieke architectuur ook een sterke gemeenschapswaarde biedt voor de stad en de wijk Mechelen Noord.

Dit UNIEKE TIJDSDOCUMENT mag niet verdwijnen maar daar zullen we alle steun voor nodig hebben. Al degenen die zich mee achter de aanvraag willen scharen kunnen de petitie GOEDKEUREN en ONDERTEKENEN.

Bedankt voor je steun, Racingoldskool uit Mechelen
Vraag voor de initiatiefnemer

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Nog geen voor argument.

Nog geen tegenargument.

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen