Gezondheid

Stop het preferentie beleid van de zorgverzekeraars. Het is gevaarlijk voor patiënten.

Indiener niet openbaar
Petitie is gericht aan
zorgverzekeraars
0 Ondersteunend

De petitie is afgesloten

0 Ondersteunend

De petitie is afgesloten

1. Begonnen 2021
  2. Handtekeningeninzameling voltooid
  3. Ingediend
  4. Dialoog
  5. Beëindigd

Het preferentie beleid van zorgverzekeraars moet stoppen.
Zorgverzekeraars bepalen welke medicijnen worden vergoed. Dit betekent dat een chronisch zieke meermalen verschillende medicijnen van verschillende fabrikanten krijgen. Iedere fabrikant produceert een medicijn met een zelfde werking, echter verschillende deze sterk van uiterlijk en samenstelling (zogenaamde hulpstoffen). Hulpstoffen hebben invloed op hoe een medicijn wordt opgenomen in het lichaam. Door bepaalde hulpstoffen kunnen patiënten opnieuw morten wennen aan een medicijn of er ziek door worden. Met name door stapeling van meerdere medicijnen met vulmiddelen. Er kan een grenswaarde worden overschreden in bepaalde gevallen.
Artsen moeten vrij zijn in de keuze voor een bepaald merk. Preferentie beleid door ziektekostenverzekeraars mogen hier geen invloed op hebben.
Medicijnen van verschillende merken wijken sterk van elkaar af. Dit is gevaarlijk. Vrijwel alle merken wijken van elkaar af qua uiterlijk. In het verleden zijn hierdoor grote fouten gemaakt. Medicijnen horen gelijk te zijn qua vorm en kleur om vergissingen te voorkomen. Deze kunnen levensbedreigend zijn.
Apothekers zijn genoodzaakt grotere voorraden te hanteren. Van een soort medicijn kunnen er wel 10 leveranciers zijn. De zorgverzekeraar bepaald welke vergoed wordt. Veel verschillende merken en voorraden leveren meer werk op en meer kosten.
Medicijnen moeten door een arts, in overleg met patiënt, worden voorgeschreven. Met als doel dat de patiënt geen hinderlijke effecten of bijwerkingen ondervind. Patiënten mogen geen risico lopen door het preferentie beleid.
Stop het preferentie beleid!
Toon anders aan dat dit wel goed en kostenbesparend is.
Maak medicijnen en medicijnstrips uniform zodat fouten bij verstrekken en inname van een verkeerd medicijn minimaal is of voorkomen kunnen worden.
Bezuinigend beleid mag niet ten koste gaan van gezondheid en welzijn...gezind verstand of autonomie.

Reden

Het is gevaarlijk. Er worden fouten door gemaakt.
Het is bepalend, het brengt autonomie in gevaar.
Het is duur (niet kostenbesparend).
Geld gaat niet boven welzijn.
Patiënt moet voorop staan. Goede zorg, goede medicijnen.
www.stophetpreferentiebeleid.nl

Bedankt voor je steun

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Nog geen voor argument.

Nog geen tegenargument.

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen